P&P har hjälpt oss att bli konkurrenskraftiga över tid
Det brinner i Mirjana Stojanovas ögon när hon pratar om sina idéer, sitt företag och sina kunder. Hon är ett levande exempel på att en god och genuin service samt ett enormt engagemang lönar sig i det långa loppet. Idag är hon ansvarig för Städgrossisten Supplies Direct i Göteborg. Det är en av sex stycken grossister i Sverige under namnet Supplies Direct. Dessa ligger under moderbolaget Procurator som i sin tur är en del av OptiGroup.
Redan som ung 16-åring blev Mirjana bekant med städbranschen. Hon började städa och hade lite extrajobb som lokalvårdare. Så småningom hoppade hon på en anställning på Coor Service Management inom industristäd på Volvo Lastvagnar. Efter en tid som mammaledig blev hon senare arbetsledare på Bohus Städ. Fyra år senare, år 2000, blev hon anställd på Städcentralen Träffpunkten i Göteborg.
Samarbete med P&P i decennier
”Vi har anlitat P&P sedan 1990-talet och sedan 2006 är de en ledande leverantör till oss tack vare ett nära samarbete, trygga leveranser, bra priser och fina produkter”, säger Mirjana. År 2011 såldes Städcentralen till Papyrus AB och de fick med sig mycket fina inköpskanaler hos andra leverantörer också. Det är sedan 2015 som företaget går under namnet Supplies Direct. I juni samma år tog Mirjana över företaget efter Bengt Gunnarsson. Under de kommande åren växte de som företag och behovet blev större av att ombesörja hygienprodukter. Under den här perioden växte P&P-sortimentet eftersom det är en bra lösning för kunder där ”TORK” och ”Katrin” är för dyra. ”Kunderna uppskattar den jämna och fina kvaliteten på produkterna”, förtydligar Mirjana.
Problemlösningar är företagets största styrka
Mirjana är väldigt mån om sin personal. Men hon ställer också krav. Det är viktigt att det är rätt person på rätt plats och att de förstår vad det innebär med service. Men det som möjligen är ännu viktigare än personalen är deras kunder. De ger sig inte förrän kunden är nöjd. De erbjuder en stor kunskap inom städ och jobbar mycket med utbildningar för att stärka relationen med kunderna. ”Det är viktigt att få kunderna att ta rätt betalt för sin tjänst, utbilda dem så att de städar på rätt sätt.
Marknaden utvecklas ständigt och kunderna måste få information om den utvecklingen. Helt enkelt att vara service minded”, säger Mirjana. Supplies Direct ledord är ju ”Ren kunskap. Stark support”.
Utmaningen framåt
Förutom hygienprodukter som är en stor produktgrupp hos företaget, hittar man ett brett urval av städprodukter. Här finns allt du behöver inom städ som städmaskiner, städutrustning, kemprodukter, pappers- och plastsäckar, städredskap, handskar och mycket mer från kända varumärken som KBM, Diversey, Nilfisk-Advance, Unger och Ettore. Supplies Direct i Göteborg är små men ändå stora. De är duktiga på det de gör och väldigt framgångsrika i sin nisch. Framförallt med sin service i butiken och ute hos kunden. De fungerar som en tydlig hjälpande och positiv hand för att deras kunder ska göra ett tryggt, säkert och effektivt jobb. De säljer kvalitet både som information och produkter. ”En billig produkt kan bli väldigt dyr i längden”, säger Mirjana. ”Det är viktigt att fråga. Vad blir den totala ekonomin för kunden? Gör vi ett bra jobb så finns det goda chanser till merförsäljning”, förtydligar Mirjana.
Från 2022 och framåt kommer företaget att utöka sina inköp av P&P-papper eftersom deras mindre kunder börjar växa och vinner stora upphandlingar som kräver hygienprodukter inräknade i månadspriset på städuppdraget. Utmaningen framåt är att stabilisera marknaden och se till att våra kunder tar rätt betalt för sin produkt och inte dumpar marknaden. ”Vi säljer en helhet på lång sikt och inte enstaka produkter”, säger den engagerade butiksansvarige för denna framgångsrika städgrossist.